Monday, February 7, 2011

Lelaki tidak diperlukan lagi??

pilih mana nk.semua hensem, tapi perlu ke???
Assalamualaikum
Evening semua. sya baru balik dari kuliah,tiba2 rasa nak update blog. Tadi bersembang dengan kawan-kawan pasal tikus. Bilik kawan sya kena masuk tikus. sama pulak dengan bilik sya. baru semalam ada tikus di bilik air adik bilik jumpa...aishh...Mungkin pembiakan tikus ni berleluasa kat kampus ni sekarang. 


Kaitan dengan tajuk? 
Sabar. memang la. pasal tikus la ni. kenapa pasal tikus pulak? tadi kata lelaki tak diperlukan? haa.. sya nak kongsi apa sya belajar,teringat tentang tikus yang diberi nama Kaguya.Mungkin ada yang dah tau,tapi sya nak cerita jugak...Seorang saintis jepun, Tomohiro Kono buat kajian, lelaki (male)tidak lagi diperlukan untuk produce offspring. maksudnyer, tak perlukan sperm lelaki untuk menghasilkan anak. wah! hebat tak? ini hasil biotechnologist laa.. 

Seperti yang semua tau kan, kita mesti perlukan sperm lelaki untuk menghasilkan anak, ala, cerita sperm yg berenang laju, yang attach ovary dulu, dia lah yang berjaya disenyawakan.Kita(mammals) tak sama macam amphibians,fish or insects that can reproduce eggs alone(parthenogenesis).Normal mammal need genetic contributions from mom and dad....Penyelidikan mesti la guna tikus kan.nanti canggah dengan ethic pulak.

So,Tikus ni telah diubah genetiknya iaitu penggabungan kandungan genetik oleh dua telur(eggs) male and female.Akhirnya tikus ni telah berjaya menghasilkan anak, tanpa tikus jantan! 

"


Akhirnya berjaya lah saintis jepun ni menghasilkan tikus yang diberi nama Kaguya ni. mesti dia blur2 siapa ayah dia kan?  Pelik kan bentuk dia? 

Tak silap sya tikus ni mati sebelum sempat dibuat further research. emm. biasalah... genetic recombination ni memang susah nak berjaya. need a lot of trial and a lot of perfection. 

Itulah. mana boleh lawan kuasa tuhan.Memang segala yang diciptakan tu berpasangan kan. Ada lelaki, ada perempuan. ada siang, ada malam. ada gula, ada semut. eh. tu peribahasa kan. haha. apa2 lah. yang penting. my point. lelaki bagi sya memang diperlukan dalam kehidupan. bukan untuk dapatkan zuriat je. 

Oh!sya tak dapat bayangkan kalau hidup sya takde ayah.love him so much!!

kalau berminat nak tau research tentang tikus ni boleh la search pasal Kaguya Mouse. mesti ada keluar kat engine turbo google nuh..Sya hanya share apa yang sya belajar dalam lecture je. banyak lagi sebenarnya yang saintis ni cuba buat. ubah sana, ubah sini.. tu belum lagi yang langgar ethics.


kesian jugak tikus2 ni jadi mangsa, tapi demi perkembangan teknologi kan.. sya tak rasa research itu salah, sebab memang harus pun kita menuntut ilmu, discover tentang pelbagai perkara. macam niat saintis jepun ni la, dia cakap macamni::


The goal of our study was to discover why sperm and eggs were required for development in mammals," Kono said..

Kalau research ni berjaya dengan approval ,publish lagi... adakah lelaki tidak diperlukan lagi untuk dapat zuriat???so lelaki-lelaki yang dihormati,jangan la berkasar dengan isteri/girlfren anda ya...hehehe


p/s: patutlah tikus ni semakin byk membiak, mungkin ada yang kahwin dengan tikus Kaguya kot. hehe
p/s lagi: lelaki2 yang baca jangan marah ye.sekadar bicara ptg mengisi lapang. :)

4 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...